Vitamíny a ich zdroje

Vitamíny patria medzi základné živiny, ktoré sú nevyhnutné pre správnu funkciu a rozvoj ľudského tela. Musíme ich získavať zo stravy, pretože si ich telo nedokáže samo vyrobiť (na rozdiel napríklad od psov a mačiek, ktorí túto schopnosť majú). U vitamínov však platí, že rovnako ako ich nedostatok, tak aj ich prebytok škodí. Preto je dobré o nich vedieť aspoň základné informácie.

vitaminy

Čo sú to vitamíny?

Vitamíny sú esenciálne organické látky, ktoré sú spoločne s minerálmi a stopovými prvkami tiež označované ako mikro živiny. Tie potrebujeme naozaj vo veľmi malom množstve – denný odporúčaný príjem sa najčastejšie pohybuje v miligramoch.

Druhou skupinou sú makro živiny, ktorých už telo pre svoju správnu funkciu potrebuje podstatne viac. Medzi makro živiny patria bielkoviny, sacharidy a tuky, o ktorých tu už články máme.

Druhy vitamínov

Vitamíny sa delia podľa chemických vlastností na vitamíny rozpustné vo vode a v tukoch.

Vitamíny rozpustné vo vode sa potom, čo ich prijmete v potrave, v ľudskom tele neukladajú. Namiesto toho sa rozpúšťajú a potom sa dostávajú rovno do krvného obehu. Ak ich prijmete viac, ako potrebujete, prebytok je vylúčený v moči a riziko toxicity je teda oproti vitamínom rozpustným v tukoch veľmi nízke.

Prebytok toho druhu vitamínov nemá žiadny negatívny dopad na telo. Na druhú stranu ani ich prebytok nemá pozitívne účinky. Keďže nemôžu byť ukladané, je potrebné ich prijímať oveľa častejšie ako druhú skupinu vitamínov. Do tejto skupiny patria vitamíny B a C.

Vitamíny rozpustné v tukoch sa naopak ukladajú v pečeni a tukovom tkanive pre budúcu potrebu. Tieto vitamíny teda netreba prijímať každý deň. Ich ukladanie a obzvlášť hromadenie však predstavuje vysoké riziko toxicity, a preto si dávajte pozor, aby ste to s týmito vitamínmi nepreháňali. K tejto skupine patria vitamíny A, D, E a K.

Vitamín A

Tento vitamín posilňuje imunitu, pomáha udržiavať zdravú pokožku a zlepšuje videnie v šere (jeho nedostatok spôsobuje šeroslepotu).

Najlepšie zdroje: mrkva, brokolica, špenát, pečeň, vajíčka, syry

Vitamín B

Vitamín B nie je iba jeden, ale je ich oveľa viac (značí sa B1, B2, B3 …). Preto sa doplnky obsahujúce všetky vitamíny B označujú ako B-komplex. Vitamíny B sú dôležité predovšetkým pre správnu funkciu metabolizmu.

Najlepšie zdroje: mäso, pečeň, mlieko, vajíčka, orechy, celozrnné obilniny

Vitamín Cvitamin c

Nejznámější vitamín, ktorý napomáha pri tvorbe kolagénu, ktorý tvorí základ spojivových tkanív. Udržuje tiež zdravé cievy a prispieva pri procese hojenia zranení. Jeho dlhodobý nedostatok vedie k chorobe zvanej skorbut.

Najlepšie zdroje: ovocie a zelenina (z ovocia sú najbohatšie na obsah vitamínu C citrusy a zo zeleniny je to predovšetkým paprika)

Vitamín D

Vitamín D prispieva predovšetkým k udržiavaniu zdravých kostí a jeho nedostatok spôsobuje chorobu s názvom krivica, ktorou trpia hlavne deti.

Najlepšie zdroje: mastné ryby (losos, makrela, sardinky …), vajíčka, huby, mlieko

Vitamín E

Vitamín E podporuje najmä obeh krvi a obnovu telesných tkanív. Radí sa medzi antioxidanty.

Najlepšie zdroje: orechy, semienka, špenát, rastlinné oleje, avokádo

Vitamín K

Hlavnou funkciou vitamínu K je to, že prispieva k zrážaniu krvi. Ďalej je dôležitý pre vývin silných kostí a tiež k ich obnove.

Najlepšie zdroje: zelená listnatá zelenina (špenát, kel, repa, kapusta, šalát)

DISKUSIA K ČLÁNKU

Tu napíšte Váš komentár!
Tu napíšte Vaše meno