Trápi vás imunita? Týchto 10 potravín ju zaručene posilnia

Sila imunitného systému je ovplyvnená tým, ako dobre živíme svoje telo. Keď bude trpieť, choroby ľahšie prekonajú našu bariéru. Naopak, v prípade, že si pravidelne doprajeme niektorú z týchto 10 potravín, naša imunita bude silnejšia a nás len tak hocijaký bacil neskolí.

imunita zázvor citrón čaj

Potraviny s probiotikami a vlákninou

Pretože až jedna tretina našej imunity je ukrytá v črevách, musíme sa dobre starať o ich fungovanie. Črevá sú osídlené veľkým množstvom symbiotických baktérií, ktoré tiež potrebujú potravu. Konkrétne ide o probiotiká a vlákninu.

Medzi potraviny s probiotikami patria kvasené mliečne výrobky ako je kefír, acidofilné mlieko, kvalitné jogurty a smotana. Ďalším cenným pomocníkom je kyslá kapusta. Dôležitý je aj príjem vlákniny. Zdravý jedinec by mal za deň skonzumovať približne 30 gramov vlákniny. Tú nájdeme hlavne v celozrnných obilninách, ovocí a zelenine.

Cesnak

V cesnaku sa nachádzajú látky, ktoré znižujú riziko vzniku infekcie. Celkovo pôsobí cesnak aj proti plesniam, bakteriálnym a vírusovým infekciám. Hlavnou účinnou látkou je alicín, ktorý stimuluje bunky imunitného systému k lepšej odpovedi pri chrípke a prechladnutí.

V kritickom období chrípok a nachladnutí je teda dobré pripravovať si silnú cesnakovú polievku alebo skúsiť konzumovať surový cesnak so všetkou silou.

cesnak citrón

Citrusové plody

Citróny, pomaranče, mandarínky a grepy sú bohaté na obsah vitamínu C. Práve vitamín C je dôležitým hráčom v činnosti imunitného systému. Má prirodzené antibakteriálne a protizápalové účinky. Ďalšou jeho schopnosťou sú antioxidačné vlastnosti, kedy chráni bunky tela pred pôsobením oxidačného stresu ako vedľajšieho produktu imunitnej odpovede.

Z toho dôvodu je konzumácia potravín bohatých na vitamín C veľmi dobrou stratégiou. Okrem citrusových plodov je vhodné zaradiť do jedálnička aj kivi či zeleninu ako je brokolica, karfiol a paradajky.

Zázvor

Zázvor v sušenej alebo čerstvej forme by nemal chýbať v kuchyni hlavne v období chrípok a prechladnutí. Čaj so zázvorom každý deň je ideálnou prevenciou proti rozvoju prechladnutia či chrípky.

Účinnou látkou je gingerol, ktorý znižuje riziko zápalu v tele. Pomáha tiež potlačiť vývoj baktérií a rast nežiadúcich plesní ako sú premnožené kvasinky candida. Svojimi účinkami tiež pomáha proti nevoľnosti a zvracaniu.

Bobuľovité ovocie

Bobuľovité ovocie je bohaté nielen na vitamín C, ale aj na polyfenoly, čo sú látky s mikrobiálnymi účinkami. Konzumácia bobuľovitého ovocia, ako sú čučoriedky, brusnice, černice a maliny, môže pomôcť pred vznikom chrípky.

Určite ich teda zaraďte do svojho jedálnička v rámci prevencie a dávku zvýšte pri príznakoch prvých problémov s nádchou či prechladnutím.

Orechy a semenávlašské orechy

Semená aj orechy obsahujú široké spektrum minerálnych látok. Nájdeme v nich selén, meď, zinok či horčík.

Konkrétne napríklad meď a vitamín E nájdeme v sezamových semienkach a mandliach. Poriadnu porciu zinku doplníme z tekvicových semienok a kešu orechov. Výborné sú tiež vlašské orechy, ktoré obsahujú pestré spektrum minerálnych látok na podporu imunity i nervovej sústavy.

Dôležitosť konzumácie aspoň minimálneho množstva minerálov spočíva v udržiavaní zdravia celého organizmu. Jednotlivé minerály totiž predstavujú stavebné látky či podporu pre dôležité enzýmy zodpovedné za významné metabolické dráhy.

Batáty – sladké zemiaky

Sladké zemiaky majú väčšinou ružovú až oranžovú farbu. To je dané tým, že obsahujú veľa beta karoténu, čo je prekurzor vitamínu A. Práve dostatok vitamínu A pomáha zvyšovať výkonnosť imunitného systému v boji proti infekčným ochoreniam.

Avšak pozor na užívanie doplnkov stravy s vitamínom A, jeho nadbytok má totiž negatívne dopady, ako sú nevoľnosti či bolesti hlavy. Snažte sa odporúčanú dennú dávku pokryť v konzumácii prirodzených potravín, čo sú okrem sladkých zemiakov napríklad mrkva, baklažán, sušené marhule a paprika.

Huby

Nejde iba o klasické hríbiky z našich lesov, ale hlavne o huby shiitake a hlivu ustricovú. Obsahujú totiž antioxidanty a ďalšie zlúčeniny, ktoré vyvolávajú zvýšenie citokinov, čo sú látky imunitnej odpovede.

Kvalitný vývar

Silný kurací alebo hovädzí vývar je už právom po niekoľkých storočiach obľúbeným a výživným jedlom. Ideálnou voľbou je vývar s dostatočnou porciou zeleniny, ktorá telu dodá ďalšie vitamíny a minerálne látky.

Hoci zistenie skutočného mechanizmu účinkov vývaru nie je nič jednoduché, prišlo sa na to, že obsahuje látku zvanú karnozín s pozitívnym účinkom na imunitný systém v ranej fáze boja proti chrípke alebo nachladnutiu.

Ryby

 

ryby losos imunita

Výživové odporúčania hovoria o konzumácii rýb aspoň dvakrát do týždňa. Len málokomu sa to v naších podmienkach darí dodržať a sme radi, keď si dáme napríklad jednu rybu týždenne. Zvýšenú pozornosť dostatočnej konzumácii tučnejších rýb by sme mali venovať hlavne v zimnom období. Ryby sú totiž zdrojom vitamínu D, ktorý je inak získavaný zo slnečného žiarenia.

Ryby sú bohaté na omega 3 mastné kyseliny pozitívne fungujúce pri znižovaní zápalu. Ak viete, že váš jedálniček neobsahuje dostatočné množstvo rýb, užívajte aspoň doplnky stravy s vitamínom D a omega 3, 6 a 9 mastnými kyselinami.

DISKUSIA K ČLÁNKU

Tu napíšte Váš komentár!
Tu napíšte Vaše meno